Výstavba,
respektíve dostavba diaľničného obchvatu D4 asi dostala v Bruseli zelenú. Na
prvý pohľad by sme sa mohli aj tešiť. Bratislava si možno vydýchne. Ale týka sa
to aj Rače? Pripájam niekoľko informácií, vrátane tých aktuálnych. A poďme
rozmýšľať.
Preprava plynu či vodné elektrárne na Slovensku
dostanú v najbližších rokoch väčšiu finančnú podporu. Takmer 200 miliónov eur
na obnovu poskytne Európska investičná banka, ktorá spolufinancuje viaceré
európske projekty v krajine. To je dobrá správa, ktorú nám tlmočil Brusel
ústami jedného z jeho predstaviteľov, ktorý nedávno prednášal v Bratislave.
Trochu menej sa hovorí, že Brusel našiel spôsob, ako
poslať investície vo forme fondov aj pre také regióny, ktoré ich doteraz
nesmeli čerpať. To už sa týka priamo Bratislavy. A priamo Rače sa týka
skutočnosť, že na základe tohto „hľadania a nachádzania“ sa nasype aj do
prázdnej pokladnice staviteľom D4. Prečo Rača? Stačí sa pozrieť na priloženú
mapku.
„Dé štvorka“ pretne novú cyklocestu. To by hádam aj
prebolelo. Ona však pretne obrovský úsek viníc, Chránenú krajinnú oblasť Malé Karpaty
a samozrejme, tak či onak poznamená aj významnú časť bratislavského
lesoparku. Aj keď – tvrdí sa, „veď to pôjde pod zemou“. Pamätáte sa ešte, ako
vyzeral povrch pri stavbe tunela Sitina na druhej strane Bratislavy? Tankodróm vo
vojenskom obvode Lešť by závidel.
Tu je prvá
príčina obáv – pohľad realitných maklérov. „Ustavične štátom sľubovaný, no
stále nepostavený nultý diaľničný obchvat Bratislavy – D4, je dôvodom, prečo
ľudia strácajú záujem o bývanie v okolitých obciach hlavného mesta.“ Ak si to
obrátime, po dostavbe obchvatu Bude Rača, Svätý Jur a Vajnory epicentrom
vojny developerov o každý centimeter nezastavanej pôdy.
Dôkaz - tí, ktorí si nehnuteľnosti kúpili pred pár
rokmi v domnienke, že zakrátko bude D4 realitou, teraz svoje domy predávajú a
sťahujú sa späť do Bratislavy. Príčinou sú niekoľkohodinové zápchy a dennodenný
kolaps dopravy. Ak bude D4 , nastane, prirodzene, opačný pohyb a záujem.
Diaľnicu D4 by
mali diaľničiari začať najnovšie stavať koncom budúceho roka a súčasne s ňou sa
rozbehne aj výstavba rýchlostnej cesty R7. Hotová – najnovšie – by mala byť v roku
2020 – najneskôr. Dovtedy je už len málo postaviť „nové atraktívne rezorty“,
teda, novodobé sídliská v atraktívnych zónach prímestských častí. Tie
najpostihnutejšie lokality som spomenul vyššie.
Podľa rezortu dopravy prebieha v súčasnosti súťaž na
poradcu pri tomto projekte. "Robíme všetky kroky potrebné na to, aby sa
výstavba diaľnice D4 a na ňu nadväzujúcej rýchlostnej cesty R7 mohla reálne
začať na prelome rokov 2015 a 2016,“ tvrdí Gabriela Jarošová z ministerstva
dopravy.
Nultý obchvat Bratislavy sa s najväčšou
pravdepodobnosťou postaví ako verejno-súkromný PPP projekt. Štát už jeden PPP
projekt každoročne spláca zhruba 130-miliónovými splátkami. Rýchlostná cesta R1
z Nitry do Tekovských Nemiec sa totiž postavila za súkromné peniaze. Prvá časť
D4 od bratislavských Jaroviec po Raču by mala podľa odhadov stáť 576 miliónov
eur, úsek po Záhorskú Bystricu s tunelom Karpaty 599 miliónov eur a posledná
štvorprúdovka od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom 100 miliónov
eur. Najkomplikovanejším bude práve úsek s deväť kilometrov dlhým tunelom
Karpaty.
Diaľnica D4 je diaľnica na Slovensku, ktorá po
dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov
Jarovce a Devínska Nová Ves. Momentálne je v prevádzke iba 2,7 km dlhý úsek od
hraničného priechodu Jarovce po križovatku s D2 Jarovce a 3 km dlhý úsek od
Záhorskej Bystrice po Devínsku Novú Ves, vybudovaný v polprofile, fungujúci ako
diaľničný privádzač na diaľnicu D2 zo Stupavy a Devínskej Novej Vsi. Po
vybudovaní bude jej celková dĺžka 47,925 km. S výstavbou sa začalo v roku 1996
a predpokladaný termín dostavby je rok 2020.
Úseky
diaľnice D4
štátna
hranica AT/SK (Jarovce) – Bratislava, Jarovce (križovatka D2)
Tento 2 km dlhý úsek bol prvým vybudovaným úsekom na
diaľnici D4. Spája hraničný priechod Jarovce do Rakúska a križovatku Jarovce.
Súčasťou D4 sa stal po rekategorizácii ciest na Slovensku v roku 1999. Týmto
úsekom prechádza E58.
Bratislava,
Jarovce - Bratislava, Rača
Začiatok tohto úseku je na diaľničnej križovatke
Jarovce, odkiaľ pokračuje južnou časťou Bratislavy. Po výjazdoch v Jarovciach a
Rusovciach bude D4 pokračovať estakádou Rusovce, Rusovským mostom a estakádou
Podunajské Biskupice. Celková dĺžka tohto premostenia bude 3,09 km. Nasledovať
bude križovatka s R7 Bratislava - juh, obojstranné odpočívadlo pri Rovinke a
výjazdy Rovinka a Most pri Bratislave. D4 následne prekoná Malý Dunaj 120
metrov dlhým mostom. Nasledovať bude výjazd Ivanka pri Dunaji – západ a Ivanka
pri Dunaji – sever, kde sa spojí s D1. Končí v križovatke Rača. Úsek bude dlhý
27,26 km. V súčasnosti prebieha proces územného konania a začiatok výstavby je
plánovaný na rok 2016. Nachádzať sa tu bude 9 križovatiek, jedno veľké
obojstranné odpočívadlo a 31 mostov.
Bratislava,
Rača - Bratislava, Záhorská Bystrica
Začiatok tohto úseku dlhého 12,07 km bude po dokončení
na križovatke Ivanka pri Dunaji – sever, pokračovať bude výjazdmi Čierna Voda,
Bratislava – Rača, nasledovať bude tunel Karpaty, ktorého celková dĺžka bude 9
km, čím bude najdlhším tunelom na Slovensku. Úsek končí v križovatke Bratislava
- Záhorská Bystrica. V súčasnosti sa na tento úsek diaľnice ešte len vypracúva
technická štúdia a začiatok výstavby je plánovaný na rok 2017.
Časť pripravovaného obchvatu D4 zasahuje do chráneného
vtáčieho územia Dunajských luhov. A čo
CHKO Malé Karpaty a čo Mestské lesy? Čo rozsiahla časť vinohradov? Čo stavebný
ruch na vjazde do Rače? Čo to obrovské sústredenie ťažkej stavebnej a raziacej
techniky?
Myslím si, že tieto otázky začínajú byť nanajvýš
aktuálne.
Velmi dobre napisane. Nemyslim si, ze Raci D4 nejako pomoze, skor naopak. Bude tu viac aut, developeri sa zase rozbehnu v satelitoch a zase budeme mat viac aut. Cestu a cesty mozme rozsirovat pre auta donekonecna, vzdy sa casom zaplnia. Som si isty, ze cca do 5 rokov od spojazdnenia D4 budu zapchy na nej na dennom poriadku a v pripade havarie v tuneli pri Raci pojdu auta kam? ...cez Puchovsku a Raciansku. Pre Racu toto nie je dobra sprava.
OdpovedaťOdstrániťJJ
Dakujem za postreh, tiez to vidim rizikovo.
OdpovedaťOdstrániť