Dopravné
letectvo milujem od detských čias. Aj dnes obdivujem každú novinku v tejto
oblasti, ale... Upozorňujem, že prestal čas tlieskať tomu, koľko liniek nám
pribudne na našom LZIB, čo je medzinárodný kód pre letisko generála Milana Rastislava
Štefánika v Bratislave.
Pred viac ako rokom riešili poslanci zastupiteľstva v Ivanke
pri Dunaji zdanlivo egoistický problém. Hluk z pristávajúcich a štartujúcich
lietadiel z dráhy 04/22. Bolo to však pred viac ako rokom, bolo to v časoch,
keď letisko hlásilo obrovský prepad cestujúcich a bolo to v čase, keď
sa dráha 04/22 používala iba minimálne, lebo je ešte stále zaradená iba do kategórie
CAT I a dlhodobo čaká na technologickú modernizáciu a samozrejme,
predĺženie. Má iba 2900 metrov. Vtedy a nielen vtedy bola už po
rekonštrukcii VPD dráha 13/31, dlhá 3190 metrov a zaradená bola do
kategórie CAT IIIA. Pre laikov – pre pilota má táto dráha takmer trojnásobne
lepšie podmienky na viditeľnosť v čase hmly, alebo pre výšku rozhodnutia,
v ktorej sa dá ešte prerušiť aktuálny manéver, ako „vrakunsko-ivanská“
dráha 04/22.
Dráha 13/31 - v pozadí Malé Karpaty |
Neviem, či si spomínate na román Letisko Arthura Haileyho a obyvateľov dedinky Meadowood,
ležiacej na príletovej a štartovacej ose lietadiel z medzinárodného Lincolnovho
letiska v Illinois. Sťažovali sa na hluk a obrovský dopravný kolos
musel ustupovať. Iste, je to román. Ale v Ivánke pri Dunaji to bola
skutočnosť. Jej obyvatelia dohodu s letiskom dosiahli, dokonca aj v čase,
keď dráha 13/31 bola pre opravy odstavená a všetko im takpovediac lietalo
nad hlavami.
Takže poslancov z komisie pre životné
prostredie zastupiteľstva v Rači upozorňujem,
že v apríli nad našou obcou nezačne byť ani tak horúco, ako naozaj hlučno.
Pozrime sa na to číslami. Asi pri úrovni 110 decibelov, čo odborníci kvalifikujú
ako veľmi silný hluk, vplývajúci na organizmus ako pobyt v mieste rockového
koncertu, nastáva poškodenie organizmu – ak ide o hluk trvalý. 120
decibelov obvykle dokážu zabezpečiť prúdové motory dopravného lietadla, ktoré
pri vzlete pracujú na asi tak na tri štvrtiny výkonu. Pri 130 decibeloch, čo sa
rovná asi ťahu týchto motorov na plný výkon a vzdialenosti do 100 metrov,
sa dosahuje prah bolestivosti, ktorú spôsobuje hluk turbín. Pre úplnosť,
akustická trauma nastáva pri 140 decibeloch.
Nie, nie je to strašenie. Od apríla, práve vzhľadom na
charakteristiku dráhy 13/31 v smere na Malé Karpaty bude vzlietať naozaj
veľké množstvo linkových spojov. Poďme si ich predstaviť.
Doslova „hrozienkom“, uloženým na kope problémov, bude
spoločnosť Air Cargo. Je to slovenská spoločnosť, základňu má (zatiaľ) na
letisku LZIB – to už sme si povedali, že je -Bratislava. Air Cargo Global lieta s tým
najväčším, čo je k dispozícii – s dvomi staršími a teda aj
hlučnejšími nákladnými B 747-400. Laici ich volajú „jumbo-jety“. Tu je jeden z nich:
B 747 cargo |
Títo štvormotoroví obri sa, našťastie, vraj môžu
zdržovať v Bratislave iba po predbežnom ohlásení vopred, pretože ich pobyt
na stojanke možno zabezpečiť iba za cenu zablokovania dráhy 04/22. A zas inak
povedané, za cenu, že letisko v Bratislave prevedie celú štartovnú prevádzku
na smer Rača/Vajnory. No a keď sme pri nákladnej doprave, okrem nepravidelných
liniek v Bratislave pravidelne pristáva a štartuje aj spoločnosť DHL
so svojimi Airbusmi A 319 a A 320 v nákladnej verzii. Jeden
z nich tu dokonca pri nepodarenom pristátí skončil svoju púť a je trvale
odstavený na jednej zo vzdialených stojanok letiska.
Poďme však k osobnej doprave. Tú zabezpečuje nám
dobre známa spoločnosť ČSA. K nám lieta na strojoch ATR 42 -500. Sú to
lietadlá s turbovrtuľovým pohonom. Už len ich rolovanie po pojazdových
dráhach letiska počuť až na svahoch Malých Karpát. Ľuďom môže viac prekážať
hluk, ktorý vydávajú listy vrtúľ pri pohybe po pozemnom dráhovom systéme, ako
keď sú vo vzduchu.
Od apríla bude mať novú základňu v Bratislave nízkonákladovka
Ryanair, ktorá lieta s Boeingami B 737 – 800, teda s verziou s kapacitou
do dvesto cestujúcich. Sú to väčšinou staršie a hlučnejšie verzie
najobľúbenejších lietadiel leteckých dopravcov. Po zhustení letov do Prahy aj
po Bratislave poškuľuje Turkish, lety ohlásila Flydubai, Air Explore k nám
bude lietať pre Ryanair, Airberlin zavádza lety do Bratislavy cez spoločnosť
Niki. Ide vždy o alternatívu verzií B 737 a Airbus A 319 a A 320.
Jeden z nováčikov |
To je len apríl. O mesiac zhruba neskôr sa začnú
každoročne charterové lety cestovných kancelárií. Takže, hluk štartujúceho
lietadla nad Račou aj niekedy uprostred noci bude viac pravidlom ako výnimkou.
13/31...4/22...kto ma tomuto oznaceniu rozumiet? ktora draha je ktora? esteze su len dve...
OdpovedaťOdstrániťNie som odborník, ale tie čísla nejak súvisia s orientáciou s ohľadom na sever. Piloti podľa nich vedia, v akej orientácii pristávajú, alebo štartujú. Je to medzinárodný systém.
Odstrániť